Celebry

Sanctum Sepulchrum
Awatar użytkownika
Maurycy Orański
Nōbelissimos
Posty: 516
Rejestracja: 16 paź 2023, 23:11
Lokalizacja: Jerozolima

Re: Celebry

Post autor: Maurycy Orański »

Obrazek
Dominica XXI Post Pentecosten


W niedzielę, na głównej liturgii, Bazylika wypełniła się jak zwykle.
Na początku rozległ się głos chóru, który towarzyszył procesji wejścia
In voluntáte tua, Dómine, univérsa sunt pósita, et non est, qui possit resístere voluntáti tuæ: tu enim fecísti ómnia, cœlum et terram et univérsa, quæ cœli ámbitu continéntur: Dominus universórum tu es.
Beáti immaculáti in via: qui ámbulant in lege Dómini.
Glória Patri et Filio, et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
et in saecula saeculorum. Amen.
In voluntáte tua, Dómine, univérsa sunt pósita, et non est, qui possit resístere voluntáti tuæ: tu enim fecísti ómnia, cœlum et terram et univérsa, quæ cœli ámbitu continéntur: Dominus universórum tu es.
Po Kyrie i Gloria kapłan odczytał kolektę na dzisiejszą niedzielę
Famíliam tuam, quǽsumus, Dómine, contínua pietáte custódi: ut a cunctis adversitátibus, te protegénte, sit líbera, et in bonis áctibus tuo nómini sit devóta.

Po modlitwie odezwał się diakon który odczytał  fragment z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan
Bracia: Umacniajcie się w Panu i w działaniu mocy Jego. Przyobleczcie się w zbroję Bożą, abyście mogli się ostać przeciw zasadzkom diabelskim. Albowiem prowadzimy walkę nie z ciałem i z krwią, ale przeciw książętom i władzom, przeciw rządcom świata tych ciemności, przeciw złym duchom w przestworzach niebieskich.
Przeto przyobleczcie się w zbroję Bożą, abyście mogli stawić opór w dzień zły i, wypełniwszy wszystko, ostać się. Bądźcie przeto w pogotowiu, przepasawszy biodra wasze prawdą i przyodziawszy pancerz sprawiedliwości, a nogi obuwszy w gotowość Ewangelii pokoju. We wszystkim trzymajcie się tarczy wiary, którą moglibyście zagasić wszystkie strzały ogniste złego ducha. Przyodziejcie też przyłbicę zbawienia i weźmijcie miecz ducha, którym jest Słowo Boże.
Następnie jego miejsce zajął chór śpiewający graduał.
Dómine, refúgium factus es nobis, a generatióne et progénie.
Priúsquam montes fíerent aut formarétur terra et orbis: a sǽculo et usque in sǽculum tu es, Deus.
Allelúja, allelúja.
In éxitu Israël de Ægýpto, domus Jacob de pópulo bárbaro. Allelúja.
Po graduale diakon odśpiewał fragment Ewangelii według świętego Mateusza
Onego czasu: Rzekł Jezus uczniom swoim tę przypowieść: «Podobne jest Królestwo Niebieskie człowiekowi królowi, który chciał obliczyć się ze sługami swymi. A gdy począł się obliczać, przywiedziono mu jednego, który był mu winien dziesięć tysięcy talentów. I gdy nie miał skąd oddać, kazał go pan jego zaprzedać i żonę jego, i dzieci, i wszystko, co miał, i oddać. A sługa ów upadłszy prosił go mówiąc: Miej cierpliwość nade mną, a oddam ci wszystko. A Pan zlitowawszy się nad owym sługą uwolnił go i dług mu darował.
Lecz sługa ów wyszedłszy spotkał jednego z towarzyszów swoich, który był mu winien sto denarów. I ująwszy go, dusił mówiąc Oddaj coś winien. A towarzysz ów upadłszy, prosił go mówiąc: Miej cierpliwość nade mną, a oddam ci wszystko. Lecz on nie chciał, ale odszedł i wtrącił go do więzienia, dopóki by mu długu nie zwrócił.
A widząc, co się działo, towarzysze jego zasmucili się bardzo i przyszli, i donieśli panu swemu o wszystkim, co się stało. Wtedy zawołał go pan jego i rzekł mu: Sługo niegodziwy, cały dług darowałem ci, boś mię prosił. Czy więc nie przystało, abyś i ty ulitował się nad towarzyszem swoim, jakom i ja ulitował się nad tobą? I rozgniewawszy się pan jego wydał go katom, dopóki mu nie odda całego długu.
Tak i ojciec mój niebieski uczyni wam, jeśli nie odpuścicie każdy bratu swemu z serc waszych»..
Potem celebrans wygłosił kazanie
, [W tej przypowieści na zasadzie analogii ukazane jest miłosierdzie Boże i jego związek z postawą ludzi wobec siebie nawzajem. Przekaz jest prosty: chcąc uzyskać przebaczenie od Boga, należy przebaczać innym. I tak On zawsze ma nam do przebaczenia wielokroć więcej niż my innym ludziom. W takiej sytuacji absurdem jest nie przebaczyć.

Cała przypowieść zakłada istnienie jakiejś kosmicznej sieci długów i darowań łączącej nasze sprawy z ludźmi z naszymi sprawami z Panem Bogiem. Właśnie taka perspektywa ukazuje prawdziwe proporcje tych relacji. Gorzki komizm przedstawionej sytuacji opiera się na żałosnym zaślepieniu nielitościwego sługi. Nie chce odpuścić długu, mimo że sam właśnie przestał być dłużnikiem na niezliczenie razy większą kwotę.

Ten kontrast ukazuje bolesną prawdę o ludzkiej naturze: śmiesznie małostkowej, absurdalnie niepomnej na własną sytuację i własne problemy, przy jednoczesnym tworzeniu ich innym. Ukazanie tego zachowania w perspektywie relacji do Pana Boga wyostrza tylko jego śmieszną i godną politowania małostkowość.

Słuchając opowiadania, zostajemy uniesieni ponad czysto ludzką perspektywę nielitościwego sługi, co pozwala nam zobaczyć całą jej miałkość. Pozostają zadziwienie ludzką ograniczonością i głupotą, jak i niesmak.

Jednocześnie otwiera się nowy horyzont poznawczy: w zachowaniu tego sługi możemy ewentualnie rozpoznać nasze postępowanie wraz z jego śmiesznością i bezzasadnością. W ten sposób duży kontrast między dwoma zobowiązaniami nielitościwego sługi w zestawieniu z jego postawą wobec własnego dłużnika i z zachowaniem jego wierzyciela zwiększa retoryczną moc przekazu. Słuchacz nie ma wątpliwości, po czyjej stronie jest racja. Bez zastanowienia staje przeciw nielitościwemu słudze.

Efekt wzmaga komiczne przedstawienie zachłanności i zapalczywości tego sługi: chwyta on swego dłużnika i zaczyna dusić! Jakie to żałosne! Śmieszne w swej małostkowości! Cała sytuacja otwiera jednoznacznie na szeroką, Bożą perspektywę przebaczenia – ale i Bożego oczekiwania, by weszli w nią wszyscy ludzie.
O.Bernard Sawicki OSB
liturgia była kontynuowana, a na koniec kardynał udzielił błogosławieństwa zebranym wiernym.
Obrazek

Maurycy Wilhelm Jerzy kardynał Orański-Nassau
z łaski Boga król i arcybiskup Jerozolimy,
Nobelissimos
Obrazek
Awatar użytkownika
Maurycy Orański
Nōbelissimos
Posty: 516
Rejestracja: 16 paź 2023, 23:11
Lokalizacja: Jerozolima

Re: Celebry

Post autor: Maurycy Orański »

Obrazek
Dominica XXIII Post Pentecosten


W niedzielę, na głównej liturgii, Bazylika wypełniła się jak zwykle.
Na początku rozległ się głos chóru, który towarzyszył procesji wejścia
Dicit Dóminus: Ego cógito cogitatiónes pacis, et non afflictiónis: invocábitis me, et ego exáudiam vos: et redúcam captivitátem vestram de cunctis locis.

Benedixísti, Dómine, terram tuam: avertísti captivitátem Jacob.
Gloria Patri, et Filio, et Spiritui Sancto
Sicut erat in principio
Et nunc, et semper
Et in sæcula sæculorum
Dicit Dóminus: Ego cógito cogitatiónes pacis, et non afflictiónis: invocábitis me, et ego exáudiam vos: et redúcam captivitátem vestram de cunctis locis..
Po Kyrie i Gloria kapłan odczytał kolektę na dzisiejszą niedzielę
Absólve, quǽsumus, Dómine, tuórum delícta populórum: ut a peccatórum néxibus, quæ pro nostra fragilitáte contráximus, tua benignitáte liberémur.

Po modlitwie odezwał się diakon który odczytał  fragment z Listu Świętego Pawła Apostoła do Filipian
Bracia: Naśladowcami moimi bądźcie i zapatrujcie się na tych, którzy tak postępują, jak tego w nas wzór macie. Bo wielu, o których często wam mówiłem (a i teraz ze łzami mówię), postępuje tak, jak nieprzyjaciele krzyża Chrystusowego: zguba jest ich końcem, bogiem ich jest brzuch, a chwałą — ubieganie się o rzeczy ziemskie w sromocie.
Ale co do nas, to my przebywamy w niebiesiech, skąd też Zbawiciela oczekujemy, Pana naszego Jezusa Chrystusa, który przemieni ciało naszego uniżenia i upodobni je do ciała jasności swojej tą mocą, którą też może poddać sobie wszystko. Przeto, bracia moi najdrożsi i ukochani, wesele moje i korono moja, w ten sposób trwajcie w Panu, najmilsi. Ewodię proszę, a od Syntyche domagam się, aby były jednomyślne w Panu. Proszę też i ciebie, wierny mój towarzyszu, pomagaj im, bo dla Ewangelii pracowały razem ze mną z Klemensem i z innymi pomocnikami moimi, których imiona są w księdze żywota.
Następnie jego miejsce zajął chór śpiewający graduał.
Liberásti nos, Dómine, ex affligéntibus nos: et eos, qui nos odérunt, confudísti.
In Deo laudábimur tota die, et in nómine tuo confitébimur in sǽcula. Allelúja, allelúja.
De profúndis clamávi ad te, Dómine: Dómine, exáudi oratiónem meam. Allelúja..
Po graduale diakon odśpiewał fragment Ewangelii według świętego Mateusza
Onego czasu: Gdy Jezus mówił do rzesz, oto książę pewien przystąpił i pokłonił Mu się, mówiąc: «Panie, córka moja chwilę temu skonała, ale pójdź, włóż na nią rękę Twoją, a żyć będzie». A wstawszy Jezus szedł za nim wraz uczniami swymi.
I oto niewiasta, która przez dwanaście lat cierpiała na krwotok, podeszła z tyłu i dotknęła się kraju szaty Jego. Bo mówiła sobie w duszy: «Bylem się tylko dotknęła Jego szat, będę zdrowa». A Jezus, obróciwszy się i ujrzawszy ją rzekł: «Ufaj, córko, wiara twoja uzdrowiła cię». I uzdrowiona była niewiasta od onej godziny.
A gdy Jezus przyszedł do domu księcia i ujrzał fletnistów i tłum zgiełk czyniący, mówił: «Odstąpcie, nie umarła bowiem dzieweczka, ale śpi». I wyśmiewano się z Niego. A gdy tłum wyrzucono, wszedł i ujął rękę jej, i powstała dzieweczka. I rozeszła się wieść o tym po wszystkiej onej ziemi.
Potem celebrans wygłosił kazanie
,Jezus jest bardzo szczęśliwy, a nawet podziwia z radością tych, którzy podążają za Nim z wiarą, z pewnością właściwą tym, którzy wiedzą, że mają do czynienia z Bogiem, kiedy zwracają się do Mistrza z Galilei; którzy potrafią rozpoznać to, co boskie, nawet jeśli wydaje się to tak przystępne i bliskie.

Dzisiejsza Ewangelia przedstawia nam dwie takie osoby, mężczyznę i kobietę, którzy są dla nas wzorem wiary i zaufania Jezusowi. Tak wielka jest ich wiara w Mistrza, że ufają, iż sama Jego obecność i dotknięcie Jego ręki przywróci do życia zmarłą ukochaną osobę; albo ślepo wierzą, że samo dotknięcie rąbka Jego płaszcza uleczy ich z długiej i uporczywej choroby, tylko dlatego, że ten płaszcz należy do Jezusa.

Te dwie postaci nie zważają na otaczające je środowisko, aby wyrazić swoje skromne błaganie i pragnienie. Nawet wtedy, gdy wszyscy wokół utrudniają im osiągnięcie celu, jak ludzie, którzy tłoczą się wokół Pana i utrudniają Mu dotarcie do krwawiącej kobiety; albo żałobnicy i pogrążeni w smutku krewni, którzy opłakują smutną śmierć dziewczynki i wyśmiewają złudne pragnienie ojca oraz słowa Jezusa.

Dzisiaj możemy odnowić naszą wiarę w działanie Jezusa, które dokonuje się przede wszystkim poprzez sakramenty: spowiedź, komunię. Jeśli muśnięcie rąbka Jego płaszcza leczy straszliwe choroby, jeśli sam dotyk Jego ręki przywraca zmarłych do życia, to czegóż nie mógłby uczynić, gdy przebacza nam w spowiedzi przez słowa kapłana, albo gdy przyjmujemy Go w Komunii! Jezus także może powiedzieć do nas: „Twoja wiara cię ocaliła”.
Źródło:https://opusdei.org/pl-pl/gospel/poniedzialek-14zwykly/
liturgia była kontynuowana, a na koniec kardynał udzielił błogosławieństwa zebranym wiernym.
Obrazek

Maurycy Wilhelm Jerzy kardynał Orański-Nassau
z łaski Boga król i arcybiskup Jerozolimy,
Nobelissimos
Obrazek
Awatar użytkownika
Maurycy Orański
Nōbelissimos
Posty: 516
Rejestracja: 16 paź 2023, 23:11
Lokalizacja: Jerozolima

Re: Celebry

Post autor: Maurycy Orański »

Obrazek
Dominica XXIV at ultima Post Pentecosten


W niedzielę, na głównej liturgii, Bazylika wypełniła się jak zwykle.
Na początku rozległ się głos chóru, który towarzyszył procesji wejścia


Odśpiewawszy Kyrie i Gloria kapłan odczytał kolektę na dzisiejszą niedzielę
Excita, quǽsumus, Dómine, tuórum fidélium voluntátes: ut, divíni óperis fructum propénsius exsequéntes; pietátis tuæ remédia majóra percípiant.

Po modlitwie odezwał się diakon który odczytał  fragment z Listu Świętego Pawła Apostoła do Kolosan
Bracia: Nie przestajemy modlić się za was i prosić, abyście napełnieni byli poznaniem woli Bożej we wszelkiej mądrości i pojmowaniu duchowym. Abyście też postępowali w sposób godny Boga, podobając Mu się we wszystkim, przynosząc owoc przez każdy dobry uczynek i wzrastając w poznawaniu Boga. A umocnieni wszelką mocą według potęgi chwały Jego, ku wszelkiej cierpliwości i stateczności z radością, dzięki czyńcie Bogu Ojcu, że nas uczynił godnymi, abyśmy się stali uczestnikami dziedzictwa świętych w światłości. (Bóg) wybawił nas z mocy ciemności i przeniósł do Królestwa Syna umiłowania swego. W Nim mamy odkupienie przez krew Jego, odpuszczenie grzechów.
Następnie jego miejsce zajął chór śpiewający graduał.


Po graduale diakon odśpiewał fragment Ewangelii według świętego Mateusza
Onego czasu: Rzekł Jezus uczniom swoim: «Gdy ujrzycie brzydotę spustoszenia, zalegającą miejsce święte a przepowiedzianą przez Daniela proroka (kto czyta, niech zrozumie), wtedy ci, którzy są w Judei, niech uciekają w góry; a kto jest na dachu, niech nie zstępuje, aby co wziąć z domu swego; a kto jest na roli, niechaj nie wraca, by zabrać płaszcz swój. A biada brzemiennym i karmiącym w one dni. A proście, aby ucieczka wasza nie była w zimie albo w szabat. Będzie bowiem naówczas wielki ucisk, jakiego nie było od początku świata aż dotąd, ani nie będzie. I gdyby nie zostały skrócone owe dni, nikt nie byłby zachowany, lecz dla wybranych będą skrócone dni owe.
Wtedy, jeśliby wam kto rzekł: Oto tu jest Chrystus, albo tam — nie wierzcie. Powstaną bowiem fałszywi chrystusowie i fałszywi prorocy i czynić będą znaki wielkie i cuda, tak aby w błąd byli wprowadzeni (jeśli to być może) nawet i wybrani. Otom wam przepowiedział. Jeśliby wam tedy rzekli: oto na pustyni jest — nie wychodźcie; oto we wnętrzu domów — nie wierzcie. Albowiem jak błyskawica zabłyśnie od wschodu, a widna jest aż na zachodzie, tak będzie i przyjście Syna Człowieczego. Gdziebykolwiek było ciało, tam się zgromadzą i orły.
A natychmiast po udręczeniu owych dni słońce się zaćmi i księżyc nie da światłości swojej, a gwiazdy spadać będą z nieba i moce niebieskie poruszone będą. A wówczas ukaże się na niebiosach znak Syna Człowieczego i wtedy płakać będą wszystkie pokolenia ziemi. I ujrzą Syna Człowieczego przychodzącego w obłokach niebieskich z mocą wielką i majestatem. I pośle Aniołów swoich z trąbą i głosem wielkim, i zgromadzą wybranych Jego z czterech stron świata, od szczytu niebios aż do krańców ich. A od figowego drzewa uczcie się podobieństwa. Gdy już gałąź jego staje się miękka i wypuszcza liście, wiecie, że blisko jest lato. Tak i wy, gdy ujrzycie to wszystko, wiedzcie, że blisko jest, w drzwiach.
Zaprawdę powiadam wam, nie przeminie to pokolenie, dopóki nie stanie się to wszystko. Niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje nie przeminą»..
Potem celebrans wygłosił kazanie
Cicho i bez żadnego przepychu przyszedł Pan Jezus po raz pierwszy na świat pod postacią Dzieciątka w Betlejem (zob. Ks. Mądr. 18, 14-15). Cicho i bez przepychu przychodzi Pan Jezus do nas co dzień pod postacią Chleba. Tylko dźwięk dzwonka oznajmia przyjście Pana Jezusa.
Zupełnie inaczej przyjdzie Pan Jezus przy końcu świata na Sąd. Kończąc już Swą Działalność publiczną, we wspaniałym obrazie maluje Swe Przyjście słowami, które przytacza dzisiejsza Ewangelia: „Wszystkie narody ziemi… ujrzą Syna Człowieczego przychodzącego z Mocą wielką i Majestatem. I pośle Aniołów swoich z trąbą i głosem wielkim, i zgromadzą wybranych Jego z czterech stron świata, od szczytu Niebios aż do krańców ich”. Nie trzeba będzie wychodzić na pustynię, gdzie się naród wybrany gromadził zwykle na zebrania, by znaleźć Mesjasza. Albowiem jak błyskawica w mgnieniu oka potrafi rozjaśnić w ciemności pogrążoną okolicę, tak i Chrystus Pan zjawi się widoczny wszystkim od krańca do krańca ziemi.
Pan Jezus w uwielbionej Postaci, przychodzący na Obłokach, otoczony Aniołami, odbierze od wszystkich uznanie i Chwałę. W tym triumfalnym przybyciu rozpoznają wszyscy i uwielbią Syna Człowieczego, Którego oglądał prorok Daniel: „Patrzyłem wtedy w widzeniu nocnym, a oto z Obłokami Niebieskimi jakoby Syn Człowieczy nadchodził i aż do Starowiecznego przyszedł i stawili Go przed Oblicze Jego. I dał Mu Władzę i Cześć, i Królestwo, i wszystkie narody, pokolenia i języki służyć Mu będą; władza Jego Władza wieczna, która nie będzie odjęta, a Królestwo Jego, które nie zaginie” (Ks. Dan. 7, 13-14).
Rozumiemy, dlaczego cała Liturgia kościelna, wszystkie jej modlitwy i ofiary kierują się ku Dniowi Sądu, jak ku wielkiemu Świętu. Apostoł Narodów zwał ciągle ten dzień „Dniem Pana” (zob. 1 Kor. 1, 8; 3, 13; 5, 5; 2 Kor. 1, 14; Flp 1, 6 i in.). Pierwsi Chrześcijanie z tęsknotą spoglądali ciągle ku niemu i modlitwy swe kończyli gorącym wezwaniem: „Maran atha” — „Pan nadchodzi”. I już na zawsze wzrok Chrześcijan pozostał skierowany ku dniowi Wielkiego Triumfu Pana Jezusa. Nic bowiem tak nie potrafi związać Wiarą mocną z Chrystusem Panem, rozniecić w sercu ofiarności i wspaniałomyślności w Jego Służbie, jak myśl o tym Dniu. Konstytucje kapucyńskie kończą się słowami: „Ku Chrystusowi, którego Ojciec Odwieczny naznaczył Sędzią ludzi, niech będą skierowane nasze myśli, nasze rozważania i nasze naśladowanie”.
O.Bernardyn Goebel OFMCap
Obrazek

Maurycy Wilhelm Jerzy kardynał Orański-Nassau
z łaski Boga król i arcybiskup Jerozolimy,
Nobelissimos
Obrazek
Awatar użytkownika
Nicefor
Posty: 129
Rejestracja: 07 cze 2025, 15:50
Lokalizacja: Konstantynopol

Re: Celebry

Post autor: Nicefor »

Ο Θεός να σε έχει καλά
Obrazek
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Bazylika Grobu Świętego”